XL-village-drukke-week-blog! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu XL-village-drukke-week-blog! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu

XL-village-drukke-week-blog!

Blijf op de hoogte en volg Maxime

18 Mei 2013 | Oeganda, Jinja

Maandagochtend om 7 uur op, ik denk: ahh lekker douchen gelijk! Maar nee, de eerste 40 minuten staat Bruno onder de douche.. Lang wachten dus.. Dan alvast maar mn deken inpakken en nog even een blog plaatsen voor ik 3 dagen offline ga! Snel douchen, 8:00 klaar toen naar Stephans' huis gelopen om 8:20 terwijl we om 8:30 weg zouden gaan.... Om afscheid te nemen! Weer naar huis gehaast om 8:35 terug.. en toen maar wachten... duurde me té lang dus naar de markt gelopen met Anouk om ff chapati te halen! We wilde er 3 in totaal maar m'n vaste chipati man had er nog maar 1 liggen... Toen we zeiden oke helaas, zij hij: nee! Je bent vaste klant hoeveel wil je er? Ik: 3 :) En zo rende hij door de markt om voor ons bij z'n collega 3 chipati's te scoren, mega aardig!! Terug naar huis, zouden we eindelijk weggaan... kwam de matatu pas om 9:15! Om 9:45 gingen we zelfs pas weg van Babieshome, na 3 uur in de matatu, gestopt in Kamuli voor lunch: pilaw met bonen en kool. Samosa's en chapati mee voor eerste avond eten en toen naar de markt. Zeer gefrustreerd na al het discussiëren over prijzen na een UUR pas klaar met boodschappen voor iedereen voor de village-week en toen eindelijk doorrijden naar The Village: Kibuye. De weg is heel erg slecht maar toen het ook nog keihard begon met regenen werd het nog slechter. Gelukkig niet vastgezeten en rond kwart over 3 aangekomen in het dorpje. Hoofdpijn zeer aanwezig maar gewoon spullen dumpen en met Bruno mee naar Mushroom project dat om 16:00 begint. Om 17:00 met Lieke en Dana Engelse les gegeven. Het liep uit op een rekenles aangezien ze dat graag wilde leren.. Prima! Half 7 klaar nog even leuk met de kinderen spelen en toen de chapati en samosa's opgegeten. Het was daarna helaas zo ver; ik moest naar de "wc". Dat is hier een klein hutje met een hangende mat als deur en een gat in de grond... Ja snel-snel dus! Om 19:00 is het altijd donker en zo liggen we om 20:00 in bed.. Afgepeigerd en wel in mijn muskito-tent! Samen met Ingi en Lieke in een hut, prima!

Midden in de nacht uit bed door de stromende regen naar de wc.... Teruf proberen te slapen... en weer uit bed.. Net op tijd buiten mega "ziek", om maar even niet in details te treden. En mn hoofd staat nog steeds op ontploffen. Ingi en Lieke komen uit de hut met water, en 2 aspirine: lief. Ondertussen wordt ik bang.. Bang dat ik malaria heb.... Helaas kun je helemaal niks doen in de nacht in de village en zo moet ik van 1:20 volhouden tot de ochtend. ik was van plan te blijven zitten de hele nacht maar op het moment dat ik terug op mn bed (=alleen een matras) val ik om en zo ook in slaap. Opzich wel ok geslapen als we om 9:50 uit bed gaan. Snel omkleden, banaan eten en naar nutricion-project. Ingi weegt alle kindjes en meet de arm omtrek terwijl Lieke alles in de dossiers noteert. Na een tijdje voelt Lieke zich echt niet lekker meer en omdat ik de hele tijd mee keek kon ik het zo over nemen! We hebben in totaal 19 kinderen gewogen oa een tweeling van 7 maanden nog steeds aan borstvoeding, maar omdat de moeder te weinig melk heeft zijn de kindjes zwaar ondervoed: 4,5 en 5,5 kg. Ze zitten nog niet, en ik schrik een beetje van de getallen... Er is ook een kindje met een mega grote tumor op het hoofd. Het jochie is al "opgegeven" aangezien de tumor schijnbaar bij de hersenen is begonnen en nu de fontanellen al dicht zijn is het een soort vergroeit.. Echt zielig ):
Gelukkig ook een aantal kindertjes met vooruitgang. Toen rond half 1 weer terug bij de hut; lunch=rijst was al gemaakt. Tomaatje en banaan erbij en eten maar: culinaire hoogstandjes hier hoor!!! Even gelezen en toen ff geslapen van 14;30 tot 16:50! 17:00 Engelse/reken-les gegeven. Lieke probeerde een grote Sudoku met de leerlingen: begrijpen ze niet. Dus ik maak zelf snel een mini en een medium Sudoku (1/4 en 1/6)!!! Is in Nederland nog nooit gelukt en hier lukt het gewoon! Leg het ze uit en: ze begrijpen het!!! Best trots :) Ondertussen vervelend bericht uit Jinja; Karlijn is erg ziek geworden en er is niemand in haar huis en zo bellen wij Mariska die naar haar toe gaat. Na Engelse les Bruno helpen met ui snijden en daarna met Isaac en Colin nog wat muziek geluisterd. Ondertussen werd er gekookt en om 20:00 heerlijk verse spaghetti met groente: tomaat, ui, aubergine, paprika: lekkerrr!! Nog wat passievrucht als toetje en om 21:00 omgekleed! Nog ff gelezen en blog-termen opgeschreven.. M'n hoofd voelt hier zo leeg dat ik gewoon niet eens normale zinnen kan bedenken als ik hier in m'n bed lig.. Raar! Hopen op een goede nacht...! Anders moet ik morgen naar de kliniek.. Was erg blij toen het vanmorgen beter ging.. Werd alleen een beetje bang van het feit dat Malaria juist ook bekend staat om de ups en downs... Ik heb trouwens wel 1/2 streepjes bereik af en toe!! :) 21:56 Nouja, slaaplekker! X

Woensdagochtend heerlijk om 9 pas uit bed na een heerlijk lange nacht. We zouden naar een dorpje gaan aan een meer: Lake Shore. We moesten nog aardig lang wachten op de vertalers en zo kwam het dat we pas om 11 weg gingen. Een ruim halfuur door de brandende zon, heerlijk kleurtje dus! Daar heerlijk aan het meer gezeten, gekletst en een chapati gegeten. Rond half 1 waren we terug bij The village, even lunch gemaakt en nog heerlijk geslapen en even tas ingepakt tot de Engelse les begon. Er kwamen niet zoveel vrouwen naar de Engelse les en zo vloog de tijd voorbij en zaten we rond half 7 in de matatu terug naar Jinja! Heerlijk met Dana voorin m'n Cambridge-playlist afgespeeld en genoten van de uitzichten. Richard heeft zo mega goed gereden dat we rond 21:45 thuis waren en geen één keer vast gezeten hebben. Onderweg trouwens nog een vis opgehaald en aangezien we die niet in de matatu konden bewaren werd hij voor aan de ruitenwisser gehangen: typisch Afrikaans! Thuis even bijgekletst met m'n lieve maatje en vriendinnentjes! Nog lekker met mama gebeld over alle dingen in The Village en wat een geweldige ervaring het wel niet is, mega mega lang gefdoucht en om 1:20 lag ik afgepeigerd en wel in bed!

Donderdag zou ik meegaan met één van de tripjes die Anouk organiseert voor de kinderen: zwemmen met de gehandicapte kindjes stond op het programma. In de ochtend eerst met Bruno ontbeten bij The Keep en daarna naar Babieshome om de rest te meeten. Om 15:00 gingen we pas weg naar Jinja Club waar we met de 8 gehandicapte kindjes zouden gaan zwemmen. Bruno liep met Shakulu en ik met het kleine monster Emmanuel stevig in de hand of gedragen als er steentjes waren op de grond. 15:15 plonsde we in het water na even een discount gefixt te hebben, en wat hebben de kinderen er van genoten. Het spetteren en bewegen in het water met kindjes die normaal niet zo goed kunnen bewegen was echt hartverwarmend om te zien. De kreten van geluk en de glimlachen op hun gezicht: goud waard dat sowieso! Nog wat lekkers gegeven en toen weer terug naar Babieshome om 18:00! Sharon bracht ons even thuis met de auto en zo was het na 7enen toen ik op de bank plofte. We zouden met ze 6en patat en hamburgers gaan eten: zelfgemaakt!! En na AAAAL het patat bakken (wat hier mijn werk is...) eten we eindelijk om 21:00 en brengen we daarna even Blessing thuis. Blessing woont bij Sharon en eenmaal daar verteld Sharon dat ze uitgaat naar Casino Club. Of ik zin had om mee te gaan? Hmm, oke! Dus Mariska en ik snel naar huis en omkleden, Sharon pikte ons op en zo konden we lekker gratis naar binnen.
Opzich een leuke club, alleen vreselijk jammer dat er een paar idioten-Indiase rond lopen die het schijnbaar normaal vinden om aan je kont te zitten als ze voorbij lopen.. Helaas zijn ze bij mij aan het verkeerde adres! Ik was met Mariska, Paul en Joe (een -hele leuke- Oegandese vriend van Paul) aan het dansen, Sharon was drankjes halen, als en of andere "*******" vol m'n kont grijpt. Helaas... Ik draai me om grijp die gozer beet en vraag hem of ie gestoord is ofzo?! Op het moment dat ik hem een knal wil verkopen is Paul naast me en valt hij samen met Joe in het Oegandees totaal tegen die gozer uit. Best jammer, volgende x raak. Paul komt naar me toe: "Gaat ie max? Geen zorgen Big Paul is hier!" Haha en ook Joe zegt iets in die trant super lief! Tuurlijk gaat het, ik heb er niks van.. Vind het alleen ECHT niet kunnen. De Oegandese zijn allemaal zo respectvol hier en dan lopen die Indiase mannen er tussen die hij handen niet thuis kunnen houden: stom!
Gewoon verder dansen en zo hebben we een super leuke avond! Sharon en Mariska wilde om 1 al naar huis maar ik was nog zo lekker aan het dansen met Joe dat ik besloot te blijven mits Sharon het goed vond en Joe me thuis bracht. Aangezien Sharon Joe al mega lang en goed kent vond ze het goed en zo was ik pas om... 6:15 :$ thuis. Haha, leuke club hoor! ;-)

Vrijdagochtend kon ik niet meer slapen en zo heb ik alleen maar gelegen in m'n bed om om 8 een koude douche te nemen om goed wakker te zijn en om 9:30 naar Babieshome te gaan met Mariska! Even bij Babieshome toen Sharon ging ontbijten; ik ging mee gezellig even kletsen met ze 2 bij Source Café en toen zij daarna een afspraak had bij Flavours en ik met Rachel bij Babieshome voor een wekelijkse meeting. Half uurtje meeting en toen met Mariska even chillen in The Keep. Om 2 uur terug om met de andere kindjes te gaan zwemmen. Super leuk weer! Wel heel anders ;-) Na het waterfestijn om 17:00 terug naar Babieshome met Bebina op m'n nek, super cute :) In de avond lekker naar de Sjek gegaan met Bruno, Anouk, Mariska en Sharon. Nile Special en een verse chapati: perfecte combi! Daarna met Sharon en Anouk naar Sombrero's ff vragen voor gratis entree, deden ze niet dus toen met Jackson en de meiden naar Bax, waar een DJ contest bezig was. De entree was het kopen van 2 bier: oke dan maar! Haha, Joe kwam ons daar joinen en toen de andere klaar waren om naar Sombrero's te gaan wilde ik nog ff het einde kijken dus zijn Sharon, Jackson en Anouk alvast gegaan en kwam ik later met Joe. In sombrero's gebleven tot 03:15 en toen naar huis. Helemaal moe maar weer een top avond gehad in een super leuk jurkje van Sharon :)

Vanmorgen (zaterdagochtend) op 5 minuten Kate gemist. En daar baal ik nog steeds van. Wat een top-wijf!! Ik dacht dat ze later zou vertrekken maar helaas :( dan maar FB en ff vragen waar ze precies woont in Amerika.. Misschien wel dichtbij iets waar ik me deze zomer bevind??
Rond 11 naar Main market en naar Mainstreet! Super gezellig even met de meiden en Blessing geluncht bij Source Café en toen was ik het zo zat dat ik lekker een boda naar huis heb genomen terwijl de andere nog naar de Source waren, maar daar was ik gelukkig al geweest! Ik heb lekker 3 uurtjes geslapen en daarna heerlijk voor in de zon op de veranda gezeten. Met HEEL VEEL tegenzin m'n blog geschreven van de afgelopen 5,5 dag. Sorry! Heb het zo druk gehad! Aangezien ik steeds stopte met schrijven ondertussen nog even naar Sharon gelopen om een ander jurkje voor vanavond te scoren! Toen met Blessing nog naar de markt om cola te halen waar we Isaac tegen kwamen! Hij joint ons ook vanavond: gezelligggg!! Programma voor vanavond: Eten, chillen, Sombrero's met: Joe, Isaac, Mariska & Anouk. En wie we tegen komen :) super leuk!! Helemaal zin in! Super mooie jurk van Sharon geleend, turquoise met wit en bruin! Super blij mee! Heerlijk rijst-madras/rijst-masala gegeten uit Nederland! Super lekker!

Nou, dat was het wel weer ff! Maandag vertrek ik weer tot woensdag naar The Village, probeer wel te zorgen dat ik sneller een blog post! Vandaag belde Oma Breedijk al op hoe het ging! Super lief! Nou oma, weer lekker wat te lezen! XXL-blog deze keer! Hihi

X Max

• 18 Mei 2013 - 20:51

M@m:

Ja, dat heb je er nou van ... als we niks horen dan gaan we gewoon bellen of we sturen een whapp om te facetimen. Zo ver weg en toch dichtbij!
    Naast alle indrukken uit de Village en het Babieshome is er toch ook veel tijd om te ontspannen en met al dat afdingen kost boodschappen doen ook veel tijd. Gaan we voortaan bij AH ook maar doen :-)
    Maar Max, die jurk ... had je van jezelf toch ook niet gedacht, maar het staat echt prachtig! Als je nog een paar shilling over hebt, kun je er nog wel één kopen bij de Primark haha!

Wat moet zo'n klein mannetje uit India nou ... slaat toch nergens op? Misschien toch met Anne op kickboksen (je kunt je hockeystick niet overal mee naar toe nemen...)

We hebben een lang weekend hier: Pinksteren, maar helaas niet zulk mooi weer hoewel gelukkig droog! Wel lekker een extra dagje vrij. Morgen over 2 weken stapt papa in het vliegtuig en een week later ben je al weer hier. Zal ook weer heel vreemd zijn, denk ik ...

Pas goed op je zelf MzungoMaxi, xxx mama

• 20 Mei 2013 - 20:52

Saskia:

hoi maxime,
    zag dat je geprobeerd had met ons te Skype 'n, alleen zaten wij in België, en daar hebben we geen internet, dus eigenlijk ben je in het verre Oeganda nog wel de tijd vooruit.
    onze buren hebben wel internet alleen staat het een beetje raar om dan met je laptop bij hun voor de deur te gaan zitten om te internetten.
    misschien dat we ooit zelf wel een aansluiting nemen, want het bereik met mobile telefoons is soms slecht.

maar je hebt weer een heel avontuur beleeft zo te lezen.
    ik vindt het altijd weer leuk hoe je alles opschrijft.
    en al die dingen die je eet, eet je geen vlees daar? alleen groente enz.?

wat leuk dat jullie gingen zwemmen met de kindjes van Babieshome, ik kan me voorstellen dat ze dat heerlijk vinden, en in het water beweeg je toch makkelijker.

wij hadden in België best wel goed weer, Frido is zaterdag nog even wezen Mountainbiken, van Herresbach naar Buchet( Duitsland), waar Robbert en Nienke hun grond hebben.

trouwens Tim heeft een heel leuk spel ( IQLINK) gekregen voor zijn verjaardag ( en een fles Palm bier met glas) van jullie. echt iets voor Tim, hij vindt dat soort spellen altijd erg leuk.

tot mails, Skype maar weer, liefs Saskia.