Pool, pool, Big bro's, village + feest! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu Pool, pool, Big bro's, village + feest! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu

Pool, pool, Big bro's, village + feest!

Blijf op de hoogte en volg Maxime

24 Mei 2013 | Oeganda, Jinja

Zaterdagavond toch maar het jurkje van de dag ervoor aangetrokken :$ Volgende week wel die super mooie lange aantrekken! Haha.
Mariska had nog een watermeloen gekocht voor de avond; uitgehold, snippers van de watermeloen, cola en empire erin... JAMMIEE! Isaac was al naar ons huis gekomen en we hadden met Paul en Joe bij Spot6 afgesproken. Met Mariska, Jackson, Bruno, Isaac en Anouk naar Spot6 gelopen. Daar een colaatje en toen besloten Anouk en ik de mannen even lekker te irriteren: wij gingen poolen! Haha, vinden ze helemaal niks als er meiden gaan poolen aangezien "wij dat natuurlijk toch niet kunnen"... Nou, eerlijk: viel hartstikke mee! Gewonnen trouwens :) Na nog wat hangen bij Spot6 rond 1:00 allemaal naar Sombrero's gelopen! Heerlijk gedanst, gepoold (buiten), tafelvoetbal gespeeld en nog even paar patatjes gegeten met Joe en Bruno.
Ik ging 3x tegen Joe poolen, 2x gewonnen en 1x verloren. Wel met adviezen van Rowan haha. Helaas heb ik wel zon idee dat hij me heeft laten winnen -waar ik écht een hekel aan heb- maar dat zeg ik er niet bij.
Nog 3x tafelvoetbal gespeeld tegen Joe, haha! Helaas, daar kon hij natuurlijk niet mee winnen -ondanks de slechte tafel- want al m'n Cambridge-ervaring is niet zomaar weg! Ondertussen waren Mariska en Jackson allang weg. En ook Bruno naar huis, Rowan naar huis. Maar Anouk en ik gingen nog rustig mooie dansjes maken met Paul en Joe en Richard. Haha, die jongens dansen zo ontzettend leuk :) Richard (m'n big bro/de chauffeur die altijd op mij past) bleef nog even terwijl wij met z'n 4en om 05:30 naar huis gingen. Paul en Joe brachten ons thuis en even afgesproken om zondag in het Nile Resort te meeten: gezellig :) :)

Ogen geprobeerd dicht te doen tot 8:30 en toen ik er zo klaar mee was en buikpijn had van de honger uit bed gegaan om eten te zoeken. Helaas had ik helemaal niks te eten, maar in pyjama naar de markt wordt hier niet zo gewaardeerd en zo eet ik 3 eieren van iemand anders. Later bleken ze van Anouk te zijn die ze niet meer nodig had en dat geld komt wel weer een x goed in een biertje ergens!
Even omkleden en toen gingen Anouk en Dana en ik alvast naar Nile Resort. Alle boda's deden ZO stom dat ik Ebra Boda bel; een van mn boda-matties. Die van een heel ander deel moet komen maar wél een normale niet-Mzungu prijs kan maken kijk: now we're talking!
Terwijl ik Nile Resort binnen stap belt Joe waar we zijn; haha aan de overkant van het zwembad ;-)
Even wat te eten en drinken besteld voor we gaan zwemmen. Van 1 tot 5 in Nile Resort lekker gechillt. Joe en Paul m'n Nederlandse boek voor laten lezen hahahaha geen succes ;-)
Om 17 met de auto van Richard naar huis die hij was komen brengen met sleutels voor hij met een matatu mensen weg moest brengen, of wij op m wilde passen: Tuurlijk! Dus met Blessing, Anouk, Joe en ik op de achterbank. Paul voorin en Mariska achter het stuur. Omweg naar huis genomen aangezien de hele weg+rotonde naar Mainstreet STIL staat. Gelukkig zien we het net op tijd en zo kunnen we onze kostbare tijd redden door even achteruit te rijden op de rotonde :P Hahahaha
Snel even omkleden en nog even ondergoed wassen voor mee naar The Village. Even een jurk bij Dana ophalen om aan te trekken voor de namiddag-avond en toen Afrikaanse tijd naar de Sheck. Hahaha, 20 minuten te laat maar whatever. Dana en Anouk en ik lopen over de markt als we Isaac tegenkomen die ook wel zin heeft in een chille avond. Helaas had ik niet zon zin in Isaac aangezien die zo vervelend was in Sombrero's zaterdag. Hij was een beetje heel dronken en het enige wat hij nog zei tegen me: "Max! Hoor je me? Ik hou van je!" Grappig voor 3x maar daarna schijt-irritant. Bij de pool tafel had hij een bord vol samosa's besteld en vervolgens liep hij weg. Toen die samosa's ongeveer schreeuwden na 3 minuten: EET MIJ MAX! Dacht ik: "Ach, 1 zal die niet missen toch?" Dat werden er 2 en toen toch maar alles. Isaac kwam terug en heeft geen moment meer aan z'n eten gedacht: compleet vergeten. Haha, en al op-gegeten. Oeps!
Maar oke, Isaac toch maar mee naar de Sheck. Biertje besteld en alvast voor de jongens rolex en bier besteld. En op het moment dat ze aan komen lopen zijn precies de rolexen en bier er: timing! Na de Sheck naar Bax gegaan voor 1 potje pool, en toen naar 2Friends gelopen omdat er een Live-reggae-band speelde! Super gezellig en leuk om te kijken-dansen-luisteren. Papa en mama belde ook nog even maar door en de muziek en het slechte bereik was het een lastig gesprek ):. Kwam er op neer dat ik al 2 dagen geen internet heb gehad en dus niks heb ontvangen, beetje druk was met andere dingen en aangezien ik naar The Village ga, ze even belde om te vragen hoe het ging en succes voor The Village. Super lief!! Om half 11 vond ik het mooi geweest. Moest toch echt om 7:30 m'n bed uit er vandaag voor The Village, had m'n tas nog niet ingepakt én een relatief laag aantal uren geslapen deze feest-4-daagse ;-)
Naar huis gelopen aangezien het heerlijk fris was en om half 12 lag ik in m'n bed.

Vanmorgen bleek dat ik zó diep geslapen had aangezien ik wakker schrok van m'n wekker -ik wordt altijd voor m'n wekker wakker- ik schrok en dacht: WAT GEBEURD ER?!! Om vervolgens met een Ninja move uit m'n bed onder m'n klamboe door te springen om m'n iPhone-kabaal uit te meppen. Toch nog maar héél even terug. 5 minuten later ging m'n Oegie telefoon: "It's 7:35, time to wake up!" Oke, een pratende wekker kan ik niet weerstaan en zo pak ik m'n douche spullen voor een warme douche voor ik m'n spullen pak voor The Village. Na weer wachten op Bruno, super snel douchen, spullen inpakken en ben ik precies op tijd klaar als mn Big Bro met de matatu voor het huis staat. Snel nog even Dana haar jurk afgeven en toen in de matatu gesprongen om 8:30. Bij Babieshome zijn er mensen kwijt én dossiers en wordt ik redelijk chagrijnig en ongeduldig en zo gaan we na wat telefoontjes en regel dingen pas om 9:15 naar The Village. Ik voel me ondertussen al niet zo lekker meer maar in de Matatu eis ik gewoon 3 stoelen op en een raam = een rij, doe ik m'n oortjes in en ga lekker met m'n hoofd bij het raam en benen languit op de stoelen :) Ondertussen schrijf ik de zaterdagavond en de zondag van m'n blog maar alvast in m'n notities anders komt er helemaal niks van terecht woensdag!

Nou het is nu donderdag onderhand (als ik dit blog post vrijdag) en er komt inderdaad weer niks van terecht...! Maandag rond 14 aangekomen in de village, na 2 happen eten van mn pilaw en bonen. de rest meegenomen als avondeten en 3 samosa's. Even geslapen en gelezen, ananas schoon gemaakt en met Anouk opgegeten en een gekregen mango voor we aan de Engelse les beginnen!
Lieke is er het eerste half uur bij om gedag te zeggen, koekjes te geven en kleren uit de delen en dan zit haar taak erop! Zij, Maren, Mariska en Rachel gaan terug met de matatu naar Jinja, en zo blijven we met ze 3en achter! Engelse les afgerond met het lichaam en zo was het onderhand al weer 18:30 als we aan het eten zijn!! Mega trek maar de pilaw geef ik toch echt -na weer 3 happen- weg aan Rose. Niet mijn ding die dag!
Lekker optijd in bed, gezellig met Anouk in de hut deze x, nog even lezen voor we rond 21 de ogen al dicht doen. Helemaal gesloopt!!!

De volgende ochtend (dinsdag) staat Nutricion op het programma, eerst maar eens een banaan als ontbijt. Dan naar de plek en na een aantal eigenwijze discussies van mijn kant krijg ik eindelijk de spullen die ik nodig heb! He he. Om 10 begint het project altijd maar als er om half 11 nog maar 2 mensen zijn geweest is het toch wat ongemakkelijk.. Gelukkig komt het later op dreef - Afrikaanse tijd, hoe kon het ook anders? - en kletsen Anouk en ik ondertussen de tijd wel vol terwijl we de baby'tjes meten en wegen! Super veel nieuwe baby'tjes, helemaal leuk&lief allemaal maar hoe de **** moet je die inschrijven? Na wat puzzelen komen we ook daar uit, Hannifer de vrouw die hier voor geleerd heeft is er namelijk nog steeds niet onderhand, en zo komt alles toch nog goed!
Bijna klaar, rond 12:30 komt... Hannifer! Jeeej, haha helaas hebben we er niet zoveel meer aan maar toch fijn om te horen dat we goed werk hebben geleverd :)
Eenmaal terug hebben Anouk en ik zó'n honger dat we besluiten te koken: quaquemole met rijst! Bruno eet nooit lunch maar kijkt zo vies erbij dat ie het overslaat. Geen probleem!!! Des te meer voor ons!
Koken ging prima en het was toch LEKKER! Wauw. Niet normaal gewoon!!!! En zo zijn Anouk en ik geboren kook-maatjes. Helaas teveel gegeten maar ach.. Het was zó lekker! Snel even langs naai-project om wat aan ene Steven te vragen over Engelse lessen ivm met de tijden. Snel gebeurd en zo lig ik om 14:15 te knorren in m'n goddelijke bedje tot 16:40... Heerlijk!!
Engelse les geven voor 7 vrouwen gaat prima en om 18:30 eindelijk klaar.. Eenmaal klaar heb ik wonder boven wonder weer zó'n mega honger echt niet normaal gewoon! En zijn we mega lang bezig met het schoonmaken van de uien, tomaten, groene paprika, knoflook, aubergine dat is haast chagrijnig wordt... Gelukkig gaat het helemaal snel dat en om 19:30 staat er toch een groot bord spaghetti met groente-beefsmaak-saus-zonder-sap-ding voor m'n neus en lekker dat het is... Wauw! Hoe het kan... Ik weet het niet maar ik neem nóg een bord vol met nog meer dan de 1e keer... (En Iedereen maar denken dat we slecht eten in de village..) heerlijk! Als toetje een banaan, nog lekker lang lezen tot m'n telefoon gaat.... *onbekend nummer* Is het ome Peter!!!! Super super super lief&leuk dat ie belt! Moet de hele tijd op 1 plek in m'n bed blijven liggen om bereik te houden -gelijk armspieren ff getraind!- maar echt leuk om hem weer te spreken!
Anouk is ondertussen in slaapgevallen en dan doe ik ook maar rond 23 m'n ogen dicht!

De volgende ochtend (woensdag) zouden we rond 10 naar Lake Shore lopen aangezien Anouk daar nog niet is geweest. Om 10 uur waren Anouk en ik al klaar - zelfs met ontbijten! - maar van Bruno was nog geen spoor te bekennen. De ananas als ontbijt was heerlijk en toen maar gaan lezen dus! Om 11 uur kwam Bruno, voelde zich niet zo lekker en dacht dat ie weer malaria had, maar toch gingen we naar Lake Shore lopen. 35 minuten heen, ff gechillt foto's gemaakt, mandasi's gehaald - soort donuts maar dan minder zoet&vet - 3 onderweg opgegeten :) En half 1 lekker weer terug bij de hut. Even een banaan gegeten en geslapen tot 15 zodat Anouk en ik nog even een kijkje konden nemen bij het naai-project! Alle vrouwen mega enthousiast dat we kwamen mét fototoestel en zo was het 16. Snel terug en alle overgebleven groente gesneden, rijst gekookt en samen met Anouk serieus ALLES opgegeten. Op de dag met Richard gesmst of m'n big bro ons om 17:30 op kwam halen.. Om 16:40 zegt Bruno: "Hoop dat Richard er zo is.." En op dat moment: toet-toeeeet.. TE ENG! Het was Richard...
Echte Mzungo-op-tijd dus! Anouk en ik moesten nog Engelse les geven om 17 dus moest ie nog maar ff wachten met Bruno en Hannifer! Om 17:20 waren er nog steeds geen vrouwen, en m'n geduld begon aardig op te raken als er eindelijk om 17:25 vrouwen binnen komen. Helaas, nog maar 35 minuten Engelse les! Toch nog goed opgeschoten met schrijven en uitspreken van alle getallen en zo zitten we om 18:05 in de auto. 18:10 rijden we weg, ik sms Joe de tijd alvast ff. En aangezien m'n big bro rijdt - die rijdt altijd goed en snel - zijn we om 21:00 al thuis. Ff sleutel ophalen bij Sharon en Mariska en om 21:15 loop ik mn huis binnen! Joe had al gekookt voor mij en Anouk; super lief! Veeeeeeel te veel natuurlijk! En zo heb ik eten voor een heel weeshuis! Hahaha, ik ga douchen terwijl de andere nog ff foto's gaan kijken en om 1 uur vind ook ik het prima en ga een mega diepe lange slaap houden in m'n bedje.

Donderdagochtend wakker met hoofdpijn, kut geslapen en kijk op m'n wekker: 11:30..... FUCK!!!!
Ik zou om 11 in Babieshome zijn om nog te helpen met voorbereidingen voor ons afscheidsfeestje... Het zou om 12 uur beginnen en aangezien het ook mijn feestje was... Moest ik er allang zijn. Oke, ik kwam om 12 uur binnenlopen en toen waren de voorbereidingen nog lang niet begonnen dus was ik ruim op Afrikaanse-tijd! Hahahaha!
Geholpen/geleerd hoe je samosa's moet maken.. Vrienden/familie in Nederland: jullie zijn niet veilig!
Kookmaatje Anouk even uitgezwaaid die tot maandag op Gorilla-safari is (super super gaaf !!) En vanaf 15 was het feestje in volle gang, muziek, soda's en eten voor iedereen, snoep, ijs; alles! Super gezellig nog met een rasta-rok gedanst op Afrikaanse muziek en na het opruimen om 17:30 met de auto naar huis! Langs de supermarkt 15Liter water halen aangezien ik (van mama) meer moet drinken.. En aangezien moeders altijd gelijk hebben.... ;-)
Thuis even omgekleed en met de foto's bezig geweest. Om 19:30 even met Karlijn biertje gedaan bij de Sheck op de markt. 21:00 thuis Marsika's zelfgemaakte kwarktaart met oreo-bodem geproefd: HEERLIJK! En nog met de foto's bezig geweest, om 22:30 kwam Joe nog binnenlopen ff chillen en taart eten, nog spelletje gedaan en toen hij m'n wandelschoenen zag keek hij me aan: "Max... Serieus?" Hihi oeps, ze zitten al onder het modder sinds weekend 1; Sipi Falls. Nou daar was hij het niet zo mee-eens en zo heeft hij die schoenen en m'n Vans mee genomen om schoon te maken :) hihi super chill!
Om 12 lang geslapen tot 9, snel ff douchen en toen bodaatje met Mariska naar Space Café! Heerlijk stevig (patatjes) pre-lunch/laat-ontbijt gehad, blog afgeschreven voor het voorkomen van een uit-elkaar-ploffend-brein... En straks naar Babieshome voor de wekelijkse meeting. Daarna met Karlijn mee naar de dokter, ze moet bloed laten prikken en ik ga mee omdat het niet zo fijn is om hier alleen naar de dokter te gaan, en om even te helpen met de Engelse termen (voor zover ik al die medische termen weet hoor....!).

Nou, ik post vóór ik volgende week m'n laatste week naar The Village ga SWS nog een blog (hoop ik...) en dan ben ik alweer bijna thuis hoor... 2 weken en 3 dagen (iets minder), en ik sta mama en Bas dood te knuffelen op Schiphol!!! Kom om 15:00 aan, langskomen kan de 9e van mij part, (vraag anders even aan mama!) en sws 22 Juni op de dag/avond zelf is iedereen welkom voor m'n verjaardag/foto's/eten!!!

Dikke dikke kus van deze halve Oeg! Hahahahah XX

  • 24 Mei 2013 - 11:07

    M@m:

    Wat een hoofdstuk weer, Max, uit een story waarvan wij de hoofdpersonen en hun karakters niet kennen, behalve van één dan ... Het staat er allemaal geschreven alsof ik naast je sta en als ik snel lees, lijkt het echt een beetje zo :-)
    Het leven in the village is voor jullie als vrijwilligers toch nog heel anders dan voor de plaatselijke bevolking denk ik: ik kan me er eigenlijk geen voorstelling van maken. Ik ben heel nieuwsgierig naar de foto's en uitleg bij alle nieuwe gezichten. How to survive without Facebook is vast de nieuwe uitgave uit de Hoe overleef ik-serie?
    Ik ben ook zo benieuwd naar je kookkunsten, wat zal ik een tijd over hebben straks :-) door al die huishoudelijke vaardigheden van jou.
    Voor wat betreft de 9e juni: daar hebben we het nog wel over, jij en papa hebben er dan wel een halve nacht en een dag reizen op zitten ... en ik lees hierboven dat er al catering is besteld voor de 22e?
    Liefs, mama

  • 24 Mei 2013 - 13:56

    Peter:

    Hi Max,
    wanneer gaan we weer met Speedy naar een shop-waardige stad?
    Het weer in Nederland is nog niet echt aan het zomeren,
    maar omstreeks je verjaardag moet dat wel beter zijn, toch?
    Eventueel gaan we op de vrijdag vóór je verjaardag,
    maar anders sta ik zaterdag om 07.00 voor de deur,
    en lever je rond 17:00 weer af...

    Ben je al gevorderd met je bibliotheek-actie?
    Anders moet je Apple maar eens aanschrijven,
    en daar een Steve Jobs-school laten beginnen.
    Een brutaal mens heeft de halve wereld....

    Ik heb iets grappigs gevonden waar je mogelijk (in de toekomst) iets aan hebt.
    Het is nix wereldschokkends, maar ik denk dat je het kunt waarderen.
    Yep, ga maar even nadenken wat dat kan zijn....

    M'n telefoonrekening was niet extreem hoog,
    dus ik kan je weer bellen, hahaha.

    Greetz, Peter


  • 25 Mei 2013 - 10:14

    Saskia:

    Hoi Maxime,
    wat een verhaal heb je weer geschreven.
    Lachen hoor, wat je allemaal meemaakt.
    had nog geprobeerd je via Skype te bellen, maar lees in je blog dat je geen internet had, vandaar dus.

    maar ik overleg even met je moeder, want ik vindt het wel leuk om jou en je vader "op te halen" op Schiphol.

    maar wel handig dat je van alles hebt geleerd om te koken, als je nog snij hulp nodig hebt voor je verjaardag: Frido kan ook heel snel snijden, die kookt hier thuis altijd als we terug zijn van werken, doe ik ondertussen de was.

    ben wel benieuwd naar al je foto's enz.

    Nou halve Oeg, tot mails maar weer of misschien toch nog via Skype, liefs Saskia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maxime

Blog om al mijn fantastische momenten/ervaringen (en misschien wel foto's met jullie te delen) van mijn reis naar: Oeganda!

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 4102
Totaal aantal bezoekers 26117

Voorgaande reizen:

07 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

09 April 2013 - 09 Juni 2013

Travel 4 Change in Oeganda

Landen bezocht: