Afrikaanse mentali-TIJD, bezoek en hard werken! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu Afrikaanse mentali-TIJD, bezoek en hard werken! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu

Afrikaanse mentali-TIJD, bezoek en hard werken!

Blijf op de hoogte en volg Maxime

09 Mei 2013 | Oeganda, Jinja

21:15 pas maar ik ben helemaal gesloopt! Lig al heerlijk in m'n bedje na een dag vol leuke dingen! Rachel kwam om 08:20 en onze meeting duurde precies 5 minuten... Fijn. Zo was ik dus bezig met de computer tot 10:00 en hielp daarna met eten geven aan de gehandicapte kinderen. Shakulu neem ik altijd omdat de auntie die er vandaag was niet zoveel geduld heeft en het eten zowat bij hem naar binnen propt... Zo doen wij rustig aan een half uur erover en geniet ie er tenminste van! Daarna nog een half uurtje met hem gespeeld en een half uur/50 minuten met Emma(nuel).. Gepraat met de auntie's over het vervolgen van de Engelse les in de Babieshome. Engelse liedjes gezongen met de andere kindjes, les voorbereidt voor de auntie's morgen.. Nog leuk gesprek met office-collega Ernest gehad over raften-bungeejumpen-abseilen en nog ff wat gegeten in de Babieshome om vervolgens een uur lang naar huis te lopen. Het weer was eindelijk opgeklaard, mocht ook wel want ik had het vannacht zo verschrikkelijk koud gehad!! Dus in m'n spijkerbroekie (1e x aan hier) lekker naar huis, ananas gekocht onderweg om te delen met de zieke Mariska. En toen thuis neergeploft. Ananas schoongemaakt, zij hoefde maar 4 stukjes (ik de rest opgegeten :0)... 3 Afleveringen Homeland gekeken! Omgekleed en een heerlijk prinsessenmaal gemaakt: halve verse avocado, tomaat, rijst, 2 gebakken eieren. Jam! Nog wat kaartspelletjes gedaan en heerlijk gekletst met Kate & Brandi. Super gezellig maar nu toch echt lekker naar bed! Was vroeg genoeg vanmorgen! Terwijl ik terug kom in mijn kamer bedenk ik me dat ik op zoveel manieren "terug"-tel. In het feit van dagen tot naar huis. En moet ik erbij zeggen dat ik het hier reuze naar m'n zin heb hoor!! Het is fantastisch!!! Maar toch:
- nog 33+8 malaria tableten. Betekent nog 34 dagen hier omdat ik de laatste 7 in Nederland neem.
- Nog 1 week hier en 3 weken village en dan papa of 2 weken hier 2 village en dan papa.
- nog 1 week met Stephan en Brandi, dan nog 3 en dan papa, of nog 2 weken Kate en dan nog 2 en dan pap!
- nog 3 weekenden leuke dingen doen, week werken en dan pap!
Haha en zo blijf ik gaan... Bizar!
Trouwens, wat Brandi mij vertelde, toen Bruno en ik weg waren gegaan bij Peace for Paul (zo heet het huis waar zij werkt waar we zaterdag waren) had één van de oudste jongens gevraagd of wij nog een keer terug zouden komen met of zonder Brandi omdat ze ons zo leuk vonden! Zo super leuk om te horen! Bruno en ik hadden allang afgesproken dat we ook zonder Brandi of Kate nog terug zouden gaan omdat het zulke fantastisch gave kinderen zijn!!! Super super leuk :) Nu toch echt lekker 10 uur en 45 minuten slapen zodat m'n aandacht er morgen weer vol bij is! Toppp :) xx

De dinsdag ook weer voorbij gevolgen. Begonnen met het halen van een Nederlands Brood @BROOD. En vervolgens doorgegaan naar Babieshome. Met Stellah een wandeling gemaakt in de rolstoel, Engelse les opgezet voor de auntie's en nog met de andere kindjes gespeeld. Super mooie portemonnee uitgezocht bij AASU, nou ga ik hem gebruiken voor reisdocumenten-bij-elkaar-houder. Én m'n lieve ome Ad gebeld die jarig was! Super leuk om weer ff te kletsen!! Langs de bank en toen naar huis. Zeer gewenst maar onverwachts: ik had nog een ei! Dus 2 Nederlandse boterhammen met ei: HEMELS! Maar eens begonnen met wassen ;-) en eindelijk klaar met wassen nog eventjes genieten van de ondergaande zon. Snel boodschappen doen @Madhivan markje (die vlakbij mijn huis) met Mariska. Ik had m'n joggingspak al aan terwijl Stephan belt: "heb je al gegeten?" "Hmm, nee nog niet..." "Oke, we gaan naar Forever ff eten dan!" Nou ja, prima want daar was ik nog niet geweest.. Dus snel ff broek en ander shirt aangeschoten en hop, bodaatje naar Forever. Eten mocht Mariska hebben aangezien ik haar nog moest betalen van de olie staan we zo wel weer quite! Helaas wist ik beter de weg naar Forever dan de boda-chauffeur en toen we zeiden we betalen 2000, wilde HIJ ons 2000 geven.. Stephan vond dat ik het niet kon maken om het aan te pakken en weg te lopen dus gaven we 2000 en vroeg de sukkel om nog een extra 1000, nou sorry maar dan kun je echt ff verdwijnen van mijn part.. Lekker gegeten bij Forever, gezellig Nile Specialtje d'r bij en rond kwart over 10 alweer thuis. Stephan ging gelijk door naar zijn huis, ik was nog ff in de woonkamer internetten als hij weer binnen komt lopen.. "Ik ben m'n sleutel ergens verloren..." En aangezien er van zijn kamer maar 1 sleutel is, en ze hem om 23 nog willen gaan doorknippen zeg ik: "Jongens, er zijn hier 2 kamers vrij in dit huis.. Ik heb nog een schone deken, slaap hier 1 nacht, ga naar Forever en zoek je sleutels... Je kunt hem áltijd nog doorknippen..." En zo slaapt Stephan die nacht in het huis, jaja waarom niet: de master-bedroom. Haha!

Wakker worden na een heerlijke nacht slapen is altijd erger dan na een kut nacht slapen. Want als je zon heerlijke nacht hebt geslapen wil je je bed nooit meer uit... Haha! Dat was dus het geval vanmorgen! Na wat opschieten toch op tijd bij m'n buren en zelfs nog ruim op tijd bij Babieshome! Beter (= Met een lieve ochtend-whatsapp van mama kan ook mijn dag niet meer stuk dus begin ik zo maar eens met een ochtend-uur-sessie met Josephine! Leuk leuk leuk. Na een lach-sessie met Josephine ze gierde het uit als ik haar kietelde. Nog even gewerkt aan de fundraising! We zijn goed opweg met de bibliotheek maar zijn er nog lang niet.. Nog wat mails de deur uit dus!! ;-) Verder toch wat geïrriteerd op het moment dat ik voorbereid en wel Engelse les aan de auntie's wil gaan geven. Nu willen ze eerst nog gaan schoonmaken en eten. Terwijl ik dan denk: "Wil je het nu wel of niet leren?!" Maar kan er nu alweer een beetje om lachen.. Heb m'n eigen woord bedacht.. Aangezien ze zich hier in Afrika graag verschuilen achter de Afrikaanse mentalileit en de Afrikaanse tijd. Maak ik er: Afrikaanse Mentali-tijd van. Hahahaha! Best grappig al zeg ik het zelf ;-)
Nog maar een x proberen de auntie's op te trommelen, Engels geven en dan maar huis lopen waar m'n heerlijke Nederlandse BROOD ligt te wachten!! <3

Dat van Engels geven en dan naar huis lopen liep ff wat anders dan verwacht. Hoe ik deze middag onder woorden kan brengen: geen idee. Maar het was GEWELDIG. Mama kan getuigen want heb haar een half uur lang aan de telefoon gehad om m'n enthousiasme even live te laten horen. Wat me nou toch is gebeurd... De andere waren allang vertrokken terwijl ik nog zat te wachten tot de auntie's eindelijk klaar waren. Beginnen met wachten was is wat geïrriteerd maar het maakt allemaal niet uit ook: ik heb geen haast! Dus om 14:15 ongeveer beginnen we met de Engelse les, alfabet, woordjes, lichaamsdelen en normale zinnen en greetings ging ze makkelijker af dan dat ze zélf hadden gedacht en zo gingen we verder met To Be. Super leuk om te leren! Eenmaal klaar wilde ze zelfs nog huiswerk maar aangezien de computers het niet deden.. Moest ik toch echt 9x to be past & present schrijven, en 9x past present oefeningen. What ever, lekker op de oude manier! Dus alles uitgedeeld, is er ondertussen een groep van Dance4live gearriveerd. Die komen kijken naar de Babieshome! Ik zie ze staan: "hé Nederlanders!" En terwijl ik er naartoe loop stellen ze zich voor en zijn ze razend enthousiast over het feit dat ik zo jong ben en al in Oeganda! "Wat goed/stoer/gaaf!" hoor ik meer dan 1x en alle vragen die ze maar kunnen bedenken (later zelfs wat m'n ouders doen en waar ik in Nederland woon hahahah) worden gevraagd! Ik mocht ook vragen stellen maar wist er echt geen... Totdat ik 1 van de mensen herken... Nuran uit Gtst, in het echt Toprak. Een (volgens mij) Turkse vrouw die dus in Gtst speelt én ambassadrice is voor Dance4live. Ook de jongen die er is (ze zijn met 8) komt me bekent voor maar kan hem niet plaatsen. Zijn naam is Erik weet ik later: 15 jaar nu al top-producer!! Super gaaf !!! Deze mensen stralen zoveel energie uit en zijn zo ontzettend leuk gewoon om mee te praten dat hun schema helemaal in de war gaat. Wel nemen ze nog ruim de tijd voor een groepsfoto met mij & Sharon. En kopen ze mega veel van de spullen die we vorige week binnen gekregen hebben. Echt super! Ook overhandigt een ander meisje nog een donatie aan Sharon. Waar iedereen toch kippenvel van krijgt als Sharon door alles tranen in haar ogen krijgt. Super bijzonder moment. Ook Toprak en Charlotte (doet pr bij dance4life en begeleiden van de ambassadeurs) nog de gehandicapte kinderen laten zien en wat verteld over de andere kinderen. Vonden ze heel gaaf en indrukwekkend. Tijd vloog voorbij en om 17:00 gingen zij pas weg en ik naar huis. Was moe om 13:00 maar zat propvol met energie van deze mensen! Wat een gaaf team! Had ze trouwens nog wel 1 ding gevraagd: "Hoe kan ik mezelf inzetten en meegaan met Dance4life trips zoals deze?!" Het antwoord: "Niet iedereen kan zomaar mee.. Nou hebben we jou nu ontmoet en als je via onze FB reageert en weer even verteld wie je bent en waar je ons ontmoet hebt kun je met een goede motivatie en reden misschien wel bij dance4life..!" Haha dus zo weer wat connecties erbij :) Toen ze dus eenmaal weg waren mama gewappt dat ze me MOEST bellen. En serieus... Ik heb het hele eind van Babieshome naar huis (loop ik altijd 50 minuten over) in 30/35 minuten gelopen, met Mama aan de telefoon die ik alle details van vandaag vertelde! Zó enthousiast was ik! Thuis gelijk naar Mariska en gewoon het verhaal nog een keer verteld! Snel wat anders aangeschoten naar de markt, ff een heerlijke chipati aangezien ik de hele dag geen tijd had gemaakt om te eten. En daarna tomaten, ui, avocado, komkommer (voor de salade) en aardappels (voor de zelfgemaakte patatjes) gekocht. Weer terug gelijk begonnen met maken, duurde super lang maar echt héérlijk gegeten <3 Uitbuikend op de bank gezellig met Kate (Amerikaanse vrouw 49 jaar, super jonge geest die bij Peace 4 Paul werkt en ook in de tuin slaapt) gekletst over "dromen" dit keer. Haha ik ga maar eens proberen te vliegen dit x, schijnt een goeie te zijn ;-) Dus aan deze fantastische dag is ook alweer een einde! Op naar de volgende. (-: Toch zo bijzonder wat ik elke keer tegen kom.. Hihi echt bizar! Oh en trouwens... Les van vandaag: "Hard werken wordt beloond!" Invullen mag iedereen op zijn eigen manier, maar mijn dag was méér dan perfect! Slaaplekker X

  • 09 Mei 2013 - 08:50

    M@ma:

    Hey MzungoMaxi,

    We zijn er al vroeg uit en terwijl ik je net geplaatste blog lees, hoor ik ook 'pling' op mijn telefoon: een whatsappje van jou over mijn laatste berichtje van gisteren. Blij met je laatste salaris van AH :-) ...
    Wat een gave reis is het toch weer, Max, op zo'n totaal andere manier dan Cambridge! Maar ook al weer om nooit te vergeten. En wat lees ik allemaal: van dat koken en die prinsessemaaltijden, dat wist ik wel maar je eigen was doen, dat belooft wat (grapje...)
    Die Engelse les is ook voor jou zeker weer een opfriscursusje?
    En hoewel ik het verhaal van Dance4life gisteren al had gehoord is het toch heel leuk om het nu op het blog - in mijn eigen tempo - nog eens na te lezen.
    En voor wat betreft je wijze les: inspanning en enthousiasme worden zeker beloond, soms moet je er alleen even op wachten, maar dan heb je ook wat! Je irritaties verdwijnen als sneeuw voor de zon ... positivo!
    Liefs, mama.

  • 09 Mei 2013 - 09:16

    Henny:

    Hoi Max..
    Wat een leuke dingen maak je allemaal mee! En...voor een uurtje lopen draai je je hand niet om! Super allemaal. En..een prachtige belevenis met dat "dance4life".
    Succes met alles wat je doet.
    Liefs Henny

  • 09 Mei 2013 - 17:47

    Oma&Opa Dekker:

    Hoi Maxime,
    Weer zo'n leuk relaas! Aftellen is altijd leuk, hoe je het ook doet: in weken, maanden, dagen of uren. Je bent nu nog in weken bezig maar binnenkort worden het uren en dan.......
    Wat leuk dat je al die nieuwe mensen ontmoet, netwerken noemen ze dat en daar weten je vader en moeder alles van.Veel succes en plezier in de laatste maand. CU!

  • 11 Mei 2013 - 19:41

    Jolanda Van Leeuwen:

    Hoi Max,

    Wat een geweldige ervaringen heb je weer op gedaan. Je komt volgens mij niet uitgesproken als je weer in Pijnacker bent, zoveel ervaringen.
    Super gaaf je ontmoeting met dance4life.
    Geniet en veel succes de laatste weken, het gaat zo snel.
    Geef alle lieve kleine kindertjes een dikke knuffel van mij(Ik heb foto's bij je moeder gezien van die schatjes).
    Heel veel groetjes en hou je taai

    Jolanda

  • 11 Mei 2013 - 23:50

    Saskia:

    Hoi Maxime,

    wat een verhaal weer, leuk dat je die mensen van Dance4life hebt ontmoet, doet Armin van Buuren daar ook niet iets mee? volgens mij wel.
    wij hebben er twee weken "buffelen" in Duitsland op zitten.
    de 1e week was het goed weer, later zelfs warm, ben ook best wel bruin geworden, ja wat wil je als je buten werkt.
    af en toe wel K-klussen, en al het dan niet lukt baal ik vreselijk en wou ik dat Tim en Larissa er maar waren, want die heb ik toch best wel gemist.
    ik kan me indenken dat jou papa en mama jou ook best wel missen en blij zijn als je weer terug bent.
    maar goed even verder over het bouwen: de kelder is uit de grond, nu af gedekt met plastic.
    in juli gaan we weer verder.

    maar je bent al een beetje aan het aftellen, kan ik me wel voorstellen, en natuurlijk schiet het best snel op als je vader ook nog komt.
    morgen is Frido jarig, maar hij viert het niet, Tim is donderdag jarig, hij viert het wel gewoon op die dag zelf.
    MzungoMaxi, weltrusten en tot mails of via Skype, liefs Saskia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maxime

Blog om al mijn fantastische momenten/ervaringen (en misschien wel foto's met jullie te delen) van mijn reis naar: Oeganda!

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 26128

Voorgaande reizen:

07 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

09 April 2013 - 09 Juni 2013

Travel 4 Change in Oeganda

Landen bezocht: