Precies op de helft van Oegie!! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu Precies op de helft van Oegie!! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu

Precies op de helft van Oegie!!

Blijf op de hoogte en volg Maxime

13 Mei 2013 | Oeganda, Jinja

9 Mei - Dat betekend dat ik precies op de helft ben! Een heerlijke donderdag gehad! Begonnen met een paar heerlijke boterhammen <3 daarna naar Babieshome en daar begonnen met het voorbereiden van de Engelse les van die middag! Voorbereid en wel nog wat andere dingen ondernomen. En toen Engelse les. Vorige keer ging het hartstikke goed dus ook van deze keer had ik wel wat verwachtingen. Dat had ik beter niet kunnen doen, het viel ontzettend tegen en sommige vrouwen werden mega chagrijnig toen ik vroeg of ze hun naam op wilde schrijven: ze konden namelijk niet schrijven... Oke, als dat mij van te voren wordt verteld dan kan ik daar natuurlijk op inspelen... Dat was nu even niet het geval.. Gelukkig was Mariska bereid mij even te helpen. Zij nam de mensen uit het lagere niveau en ik nam de anderen.. Ging wel oke. Rond half 4 kwam Kate met 4 meiden van Peace for Paul. Daarmee en de babies gespeeld en ondertussen kwam Emmanuel (gehandicapt jongetje) van achter aanrennen en ging vol aan m'n haar hangen. Later ook bij andere mensen en het deed serieus pijn. Toen ik hem op de grond neerzette en hem gewoon even geen aandacht gaf omdat ik met een andere baby nog in m'n handen zat. Liet hij z'n hoofd keihard op de grond vallen waar ik erg van schrok. Schijnbaar is dit nu zijn nieuwe manier van aandacht vragen... Vind ik niet zo prettig!
Om 5 uur met Mariska en Blessing naar huis, eerst stuk gelopen toen namen ze een boda en liep ik verder. Als avondeten lekker boterhammen met gebakken ei gegeten. Nog een aflevering Homeland gekeken en toen móesten we toch nog naar The Office om wat te drinken aangezien het Rosanna's laatste avond was.. Mariska en ik op een boda. 1500, 2 personen naar The Office, goede deal voor de avond (en rechtvaardig!). Aan het einde van Mainstreet stopt hij en zegt: "Ik wil 2000!" Waar ik dus écht niet tegen kan! Dus mijn manier: "Niet tot het einde is niet betalen, afspraak is afspraak!" Dus stap ik af en loop ik verder! Mariska vind het zielig en geeft hem alsnog 1000. Maar ik ben er allang klaar mee! Stom!
Ff colaatje gehaald daar en toen doei-gezegd en weer lekker naar huis :) Thuis nog even m'n schone was opgevouwen (heerlijk ontspannen werkje voor slapen gaan), en toen lekker 9 uurtjes slaap gepakt! Lekkerrrr!

Vandaag (10 mei) later naar Babieshome gegaan omdat ik om 10:30 pas een afspraak had en daarvoor niet zoveel kon betekenen.. Om 10:00 aanwezig, even met lieve Fleur bijgekletst op Wapp en toen mijn Meeting met Rachel! Was een goede meeting, as week even snel doorgenomen ik ga maandag namelijk naar: De Village. Jawel! Haha. Daarna mijn uurtje met Dorren. Emma(nuel) deed weer zo vervelend dat ik er een beetje klaar mee was hem heb opgepakt en zo bij een auntie heb gedropt. Ik weet serieus niet wat te doen als hij zijn hoofd zo keihard op de grond gooit.. Om 1 uur waren Mariska en ik klaar, boda naar de bank en toen naar Space.. Hé joh! Zeg ik tegen Magidu die ons tegemoet komt op de boda (de bodarijder wiens boda ik bestuurd heb) en zo maakt ie ff een vriedenprijsje voor me :) Bij Space Café mocht ik nog heerlijk een ontbijt bestellen en zo kwam even later mijn omelet, toast, 3 schijfjes aardappel en een plak tomaat en komkommer. Snel op de boda terug naar huis en daar ff wachten op Stephan. Wanneer hij er eindelijk is om 14:30 boda naar de Triangle om daar ff te vragen hoeveel het kost om naar de Source te gaan. Ze vertellen ons: 40000 per persoon. Dag!!! Blessing had ons verteld 7000 pp dus.. Lekkere Mzungo-prijs weer..
Na een vervelend lange discussie ben ik er klaar mee ze doei, bekijk het maar en loop weg. Stephan vindt dat nooit zo leuk als ik zo reageer: "though women" bla bla. Maar nee, ik pas gewoon goed op m'n geld :) in ieder geval. We lopen op de weg komt er een man naar mij toe: "Hello nnyabo (madam)", of we opzoek zijn naar iets. Dus ik vertel hem het verhaal en hij verteld dat hij een boot heeft, helaas kunnen we die niet gebruiken aangezien deze voor 200 man geschikt is. Wel vindt hij het leuk om hem even te laten zien. Super leuk! Dus lopen we terug, bekijken z'n boot (ik zou zeggen 50 pers max.) en komen daar "shortie" (=bijnaam) tegen. Of we naar de Source willen?
Ja, ssebo ik wil inderdaad naar de source. Hoeveel? 30000 per persoon. En nu doe ik het anders: ik begin keihard te lachen, geef hem een vriendelijke schouderklop en zeg: "en nu de vrienden-prijs! Zullen we er 10000 per persoon van maken?" Waar hij na wat tegen stribbelingen toch niet om heen kan. Oke dan! Voor 12500 pp mogen jullie mee. Op de boot weet ik nog te fixen dat ie ons nog verder vaart naar Kings Fisher. Eerst bij de Source uit de boot en paar foto's maken: camera leeg... --" Gelukkig heeft Stephan een camera, mooooi! Daarna naar King's Fisher waar we heerlijk ff relaxen met shortie en ik hem trakteer op een cola. Jaja (alweer 2000 op de prijs!) haha. Na een klein uurtje bij Kings Fischer vertrokken terug naar het haventje, best gezellig in de boot maar toch weer blij om weer op land te staan. Eenmaal aangekomen willen we een boda terug, en ook deze wil ons teveel laten betalen. Ik zeg niet eens meer gedag en loop zelf wel omhoog. Stephan daarentegen vindt dat weer "lullig" en stapt toch maar achterop. De boda vindt het stom me te laten lopen en zo krijgen we weer een eerlijke prijs! Eenmaal op de boda heb ik eigenlijk wel zin om te rijden maar.. Dan zouden er 2 mensen achterop zitten... Terwijl Stephan wil proberen boda te rijden zeg ik vastbesloten: dan ga ik niet achterop!! Hij heeft het namelijk nog nooit gedaan. Dus vertel ik de boda man dat ik het kan, en zo rijd IK van de andere kant van Jinja terug naar huis, mét 2 mensen achterop. HA!!
Ondertussen worden we mega aangekeken door alle mensen op straat maar VOORAL door mijn boda-collega's! Sommige vragen: "Mzungo-boda, can you take me??" Waar onze eigen boda man dus erg om moet lachen. Eindelijk in onze straat wil Stephan ook voor het eerst.. Ze zeggen altijd: "vrouw achter het stuur, ..." Nou, geloof me ik zou voor geen miljoen bij hem achterop stappen! Ook de boda man moest het toegeven: "Max is een boda-chauffeuse!" Haha pro hier hoor!! (Kijk maar uit pap!) Na het boda avontuur nog even foto's uitgewisseld met Stephan, snel even omkleden en toen naar "De Sjek" (=een crackie bar op de markt, en de sjek is de zelfbedachte naam door Brandi) om biertjes te drinken en een rolex te eten! Met Stephan en Bruno ernaartoe gegaan en ook Paul (reuze Oegandees, basketballer) schoof aan voor een Nile Special. Gezellig!! Thuis nog even 2 afleveringen Homeland gekeken met Mariska en toen was de dag alweer voorbij gevolgen. Veel te laat naar bed aangezien ik mega hoofdpijn had.. Maar oke half 1 gaan slapen!

Zaterdagochtend zou ik eigenlijk met Bruno weer mee gaan naar Peace for Paul (de organisatie waar Brandi werkzaam is; Brandi is trouwens een huisgenootje van mij!) maar toen ik om 9 uur wakker werd met mega hoofdpijn (weer...) dacht ik: whatever ik blijf liggen. En alsof Bruno mijn gedachte kon lezen stond hij om half 10 voor mijn deur. "Max! Als je mee wilt over een klein uur gaan we weg!" Hmm, oke ik ga wel mee... Dus om 9:40 in het huis douchen... Waar ik Brandi tegenkom: "Sorry Max, de tijd is veranderd... We gaan over 5 minuten weg!" Oke, snel douchen en kleren aangeschoten, zonder lenzen de deur uit. Op een boda gesprongen met ze 4en en naar 2 Matatu's gereden. Waar Bruno en ik in de jongens-matatu gaan en Kate en Brandi in de meiden-matatu. We gaan naar Msesse (een village waar grotendeels van de kinderen van Peace for Paul vandaan komen) om de kinderen even naar hun ouders (meestal alleen Moeders) te brengen voor een dagje. De matatu stopt midden op een soort "snelweg" op de vluchtstrook. En iedereen begint met uitstappen... Ik denk: "Wat gebeurd hier dan?!" Maar schijnbaar heeft deze village geen afslag en moeten we over de vangrail en 3 treinsporen, over een heuvel om bij deze village aan te komen... Mega bijzonder! De kinderen zijn een soort zenuwachtig en andere kinderen hebben er helemaal geen zin in. Ze hebben namelijk niet allemaal (meer niet dan wel) een band met hun moeder... Ik kan me er geen voorstelling bij maken dat je geen band hebt maar oke.. Het schijnt dat deze wijk/village echt een van de sloppenwijken van Jinja is en eerlijk gezegd ben ik best emotioneel om de lokale kinderen te zien als ze aan komen rennen omdat er Mzungu's zijn. Een meisje houdt ongeveer de volle 3 uur lang m'n hand vast terwijl we heuvel op heuvel af huisje in huisje uit door de brandende zon de village ontdekken. Zo ontzettend bijzondere ervaring. De armoede is groot, heel groot. En wat is het gaaf om te zien hoe kinderen dan spelen met de dingen die ze hebben. Ook is er een vrouw die zelf sieraden maakt waar ik natuurlijk even een slag moest slaan. Ik wilde heel graag bij een maker zelf sieraden kopen ipv zomaar in een winkeltje op Mainstreet! Nou die vrouw was echt weer mega mega gelukkig!!! Na 3 uur is het tijd om te gaan voor Bruno en mij, en omdat ik geen tijd had voor ontbijt was het 2 uur in de middag en had ik nog steeds niks gegeten... Honger? Nee... Ik hoop dat ik het uit m'n hoofd laat om dat ooit te zeggen. De kindjes daar hadden honger. Buikjes mega mega rond van de wormen of van tekort aan eiwitten.. Weer geraakt om dat te zien. Bruno en ik hadden een boda terug genomen en zo had ik om 14:15 alweer een chipati te pakken terwijl ik me besef wat een ervaring ik zojuist heb gehad. Als je een toerist bent zul je dit nooit zien, maar nu ik zo inside met organisaties werk waarvan er Oegandese mensen directeur zijn, kom je nog eens ergens! Eenmaal thuis voel ik me mega beroerd en slaap ik heerlijk tot ongeveer 17:00. Uit bed om te chillen en kamer op te ruimen en vervolgens nog de hele avond met papa en mama te FaceTimen! Super leuk :)
Ondertussen zijn Mariska en Blessing eten gaan halen en terwijl ik klaar ben met FT kan ik beginnen met snijden. We maken een soort wraps alleen dan chipati ipv wrap. Zelfgemaakte quaquemole maakt het helemaal af! Stephan, Isaac en Bruno eten de resten op terwijl we eens plannen maken voor die avond... Mariska is moe en gaat niet mee. En Isaac wordt halverwege de poort uitgezet door Bruno vanwege het irritatie-feit. Haha, ik heb me er heerlijk buiten gehouden!
Stephan, Bruno en ik een boda genomen om 12 uur naar The office voor een biertje. Paul, Tim, Richard daar tegengekomen (Oegandese vrienden) en ook Rowan, Josh (vrienden uit UK) en Colin, Karlijn en Dana, met hun vrienden uit Kampala. Rond kwart over 1 besluiten we naar Sombrero's te gaan, we worden lief gebracht door Richard die daarna terug gaat naar The office om vervolgens zelf later te komen.. Super lief!! En in de rij nog even discount gefixt :) Super gezellige avond met de jongens, en allemaal nieuwe mensen ontmoet weer! Maar om half 4 toch maar met Bruno weer mee naar huis gegaan. Super avond gehad!!

Na iets van 5 a 6 uurtjes slaap uit bed en douchen maar.. NILE RESORT staat eindelijk op de planning van vandaag!!!! Eerst kennis gemaakt met Anouk een nieuwe Nederlander die vrijwilligerswerk gaat doen voor 1 maand bij AASU. Super leuk weer! Ze slaapt in ons huis en zo vragen we d'r gelijk mee naar het resort. Even Blessing ophalen en terwijl we daar zijn beseft ze dat haar bikini nog bij ons ligt. We mogen Sharons' auto lenen en zo ga ik als aanwijzer en Mariska achter het stuur de weg op in Oegie! Super stoer :) terug bij ons huis weten we eigenlijk niet hoe de auto uit moet maar na een paar knopjes is ie uit: zal vast goed zijn..!
Bikini gepakt, ik snel een ei gegeten en toen naar NR! Daar heerlijk -gratis- genieten van het zwembad en de zon! En pleeg ik de nodige telefoontjes: - aan de liefste mama van de wereld voor Moederdag,
- aan Ome Frido voor z'n verjaardag,
- en aan m'n lieve vriendinnetje Manon omdat ze morgen haar examens in gaat!!
Super leuk allemaal! Lekker geluncht en nog even in de gym geweest als Stephan Smst of ik kom kijken als ie gaat bungeejumpen.. Oke dan! Dus met Sharon gebleven terwijl Renate en haar vriend en de meiden naar huis gaan. Richard komen we tegen en hij showde me dus de gym, lekker even hardgelopen <3 en toen liepen wij naar bungeejumpen, keken, foto's gemaakt en toen kwam Richard ons oppikken om thuis af te droppen :) :)
FaceTimen met papa en mama terwijl ze bij oma zijn waar ome Ad en tante Gerda ook zijn is érg gezellig! En toen met Mariska en Blessing naar Sharon gelopen om de autosleutels terug te geven. 10 jurkjes van Sharon aangepast (die 3 koppen kleiner is) om tot het inzicht te komen: oke, ik pas ze écht niet. Jammer! Naar huis gehaast om om te kleden en naar 2Friends te gaan voor afscheidsetentje van Stephan die deze maandag vertrekt. Pizza gegeten en toen moe naar huis. Weer mega lief gebracht door Richard! Morgenochtend wel ff doei zeggen. En aangezien ik m'n hele Village-tas nog moet inpakken.... Helaas pas laat thuis, en dus is het zo dat na het mega lang inpakken van mijn tas (helft van de spullen geleend van Mariska: mega mega fijn!!!) ik mijn blog van de afgelopen 3 dagen nog MOET schrijven van mezelf. En wat heb ik er dan toch een MEGA hekel aan! Gelukkig ben ik nu, na een UUR tikken in notities op m'n iPhone, EINDELIJK klaar met schrijven.......! Maar oke, het moest wel want aanstaande 3/4 dagen kan ik niks posten en heb ik geen contact met jullie aangezien ik in The Village zit, zonder: -stromend water,
- stroom,
- douche,
- verbinding of
- bereik!
Niet erg... Maar ik kan geen 6 dagen onthouden... Dus bij deze. Ik ben heel blij dat ik nog (maar) 6 uur kan slapen voor m'n village ervaring... MAAR wel weer een blog zo lang dat jullie er de komende dagen weer op kunnen teren. Hahaha grapje!
Nou, Slaaplekker!

Dikke kus uit Oeganda van de (nu wel een beetje...) bruine/(maar toch nog steeds...)Mzungo Max!

  • 13 Mei 2013 - 08:13

    M@m:

    Hey Maxi,
    Misschien lees je dit nog net: veel plezier, sterkte en succes voor de komende dagen!
    xxx Mam

  • 17 Mei 2013 - 11:25

    Joliene:

    Het zit er bijna op, de dagen in the Village. Ben benieuwd hoe je dat hebt ervaren! Jou blogs lezen is iedere keer weer een avontuur en ontzettend leuk! Wat zit jij in een prachtig gebied en wat doe je prachtige dingen! Super om af en toe een foto voorbij te zien komen. Wij zijn momenteel met ons tuinavontuur bezig. Door de vele regen schiet het nog niet echt op. Maar dat komt ook wel weer goed. Succes met alles Max! En alvast een fijne tijd met je pa toegewenst! Liefs vanuit Nederland, xxx Joliene

  • 17 Mei 2013 - 18:45

    Saskia:

    hoi maxime,
    wat een leuke verhalen weer, je maakt wel veel mee.
    ik kan me voorstellen dat je als toerist merendeel niet ziet van een land, alleen de mooie dingen.
    dus dan ie het best goed dat j eens ziet hoe het werkelijk is.

    lief dat je nog even belde voor Frido's verjaardag.
    hopelijk spreken we elkaar nog eens op Skype.
    liefs en groetjes Saskia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maxime

Blog om al mijn fantastische momenten/ervaringen (en misschien wel foto's met jullie te delen) van mijn reis naar: Oeganda!

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 26129

Voorgaande reizen:

07 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

09 April 2013 - 09 Juni 2013

Travel 4 Change in Oeganda

Landen bezocht: