Nieuwe mensen, plannen maken & een trip! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu Nieuwe mensen, plannen maken & een trip! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu

Nieuwe mensen, plannen maken & een trip!

Blijf op de hoogte en volg Maxime

15 April 2013 | Oeganda, Jinja

Vandaag de hele dag in babies home geweest en gesproken met Sarah en Rachel voor wat de plannen zijn voor aanstaande weken. Zonder plan kom je nergens! Later op de boda's (scooters) achterop samen met Dana en Karlijn en Colin op de andere, racend naar huis voor ongeveer 30 eurocent. We wonen naast elkaar en ik nodig mezelf uit om met hun mee te gaan uiteten anders eet ik weer niks namelijk.. Eerst even m'n klamboe mooi ophangen en dan nog 10 sec m'n ogen dicht, ben weer gesloopt! Later gaan we weer op de boda's uiteten, restaurant heet Flavours en voor ongeveer 5 a 6 euro heb ik 2 cola op en een hamburger met patat. Komende 3 dagen genoeg gegeten ;-) Ook is er internet in het restaurant, zo kan ik alles even bijwerken en heb ik weer 'contact' met het verre Nederland. Met mama even geskypt, al is de verbinding slecht ik kan m'n geluk niet op en ben zo blij om haar even te zien <3 Heimwee werd wat minder, maar toch blijven het grote verschillen. Zie hier het nut niet in van het dragen van Make-up maar ja zonder lenzen zie ik weinig! Dus dan maar handig voelen en zonder spiegel lenzen indoen: oefening baart kunst zeggen ze! Nog wat gedronken en beetje plannen gemaakt, later op de boda's terug naar huis en nog even chillen in hun huis, aangezien daar ook nog internet is: fijn! Op dit moment (22:39 11/4/13) komt de regen met bakken naar beneden en dan te bedenken dat ik nog alleen naar huis moet lopen: balen en beetje eng. Maar oke, komt goed!

Goed thuis aangekomen gelukkig! Alleen blubber voeten die ik niet af kon wassen aangezien we geen water hadden... Dus met viezen voeten in bed: JAK!
De volgende ochtend optijd uit bed aangezien we gaan raften op de Nijl! Hoe stoer is dat? We betalen redelijk veel maar als we zien wat je er allemaal voor krijgt is het een prima prijs! Eerst moeten we betalen en inschrijven dan krijgen we nog koffie of thee en worden de eerste dingen uitgelegd. We kiezen een life-jacket en helm uit en krijgen een ontbijt mee: een rolex (=een soort wrap met omelet erin) en een bak met vers fruit: mini banaan, passievrucht en stukken ananas! Super lekker!! Vervolgens hebben we een tocht van een met alle rafters op een wagen naar de Nijl. Er gaan 2 boten raften, onze groep van 7 personen en een andere groep van 7 personen. Onze leider heet Paulo en schijnt 41 te zijn, we zouden hem zo 25 geven! Haha
We hadden verschillende verhalen over moeilijkheidsgraden en wild-graden gehoord en waren met 4 meiden en 3 jongens dus het werd graad 3. Bleek later dat je niet kon kiezen en dus gewoon alles 5 moest pakken! Primaaa!! Er waren 8 watervallen en we zijn maar bij 1 uit de boot gevallen, de andere groep is minimaal 4x uit de boot gevallen! De 1e waterval vergat ik m'n ogen dicht te doen en zo verloor ik m'n lens, nou zat ie nog onder m'n oog en heb ik dus uiteindelijk m'n lens opnieuw ingedaan... OP de Nijl! Ha! Als lunch kregen we ieder een pakje biscuits en een kwart ananas: jummie! En dan weer verder want ja, het duurt de hele dag deze raft-tocht! Als we klaar zijn staat onze kar d'r weer en slepen we de rafts op de kant. Daar staan in een gebouw allemaal salades stukken vlees en bonen en aardappels etc. Ook kun je drinken wat je wilt! Super goed geregeld. Als we allemaal gegeten hebben kopen we een cd met onze foto's en zo gaan we verzadigd terug de bus/kar in voor de komende 60 minuten.. Minimaal! Als we eenmaal thuis zijn kan ik eindelijk een keer douchen en ruikt m'n haar weer heerlijk naar de Rituals <3 Dan snel omkleden want we gingen wat snels eten bij een Indisch restaurantje, nou snel was het niet met 10 personen hebben we minimaal een uur gewacht op het eten waar ik al geen zin meer in had. Maar oke voor 4 euro lekker gegeten en gedronken. 6 van ons waaronder ik zijn thuis gebracht door Richard! Super aardig. En verder heb ik besloten om het weekend mee te gaan naar de sippie-Falls (of hoe je dat schrijft)... Omdat ik anders het hele weekend alleen in het huis ben. Dat zie ik dus echt niet zitten! Ik wilde eerst met de parade gaan maar dan ben ik zondag en in de avonden alleen thuis, toch best eng.. En dat hiken is ook gaaf met 11 andere vrijwilligers! Moet straks wel weer heel wat uurtjes bij HWH gaan werken!! Niet alleen omdat ik ze mis maar ook omdat ik de centjes weer kan aanvullen dan! Nu maar even 6 uur slapen en dan weer weg! Pff, wel leuk weekend in het vooruitzicht. Gaat trouwens wel iets beter. Nou scheur ik vanavond uit m'n broek en dan baal ik gelijk weer en wil ik het allerliefst een mama die hem even kan maken en een papa die een flauwe grap maakt over waarom ik uit m'n broek scheur.. Mis jullie..

Zaterdag ochtend om 5:35 uit bed, snel laatste dingen doen en dan om 6:15 aan het begin van de huizen. We lopen met ze alle naar de taxiplaats, we zijn met ze 13en en nemen een matatu (=busje) naar Embale de reis duurt zo'n 3,5 uur maar wel gaan pas redelijk laat weg aangezien er ruzie om de grote groep Mzungo's (=witte mensen) is onder de matatu-bestuurders. Eindelijk opweg moet ik vechten tegen de slaap, waar ik uiteindelijk aan toe geef: te moe. Dicht gedrukt op elkaar zit ik gelukkig aan de zijkant en kan tussen het slapen door van het prachtige uitzicht genieten. Maar wat een armoe is hier... Veel huizen zijn of helemaal rood: airtel, of helemaal geel: MTN. Het hele huis is dan reclame en er wordt 9 vd 10 keer beltegoed aangeboden aangezien het 2 zeer gebruikelijke bel-aanbieders zijn. Eenmaal aangekomen in Embale hebben we een paar minuten om snel boodschappen te doen en komt daarna iemand van de camp-site ons ophalen bij de Baroda-bank, met een busje voor 7 personen. Met 10 gaat net, maar 13 gaat niet lukken dus splitsen we. Na ongeveer anderhalf uur zijn we allemaal bij de camp-site in Sipi. We gaan naar de Sipi-Falls namelijk. Vanaf onze "Hutten" kunnen we één van de watervallen zien: werkelijk prachtig! We bestellen wat chipati's voor de lunch (=dikke pannenkoek) en nemen die mee voor onderweg. Samen met de guide gaan we op het heetst van de dag (niet zo slim..) de eerste 3 watervallen bekijken, er zijn er 4 maar na 4 uur lopen besluiten we vandaag de koffietour te doen en morgen de laatste waterval. Sommige watervallen zien eruit als een douche.. Eindelijk water ;-)
De lokale mensen en vooral de kinderen zwaaien enthousiast als we voorbij komen sommige kinderen lopen zelfs een aantal kilometers met ons mee. Dan komen we bij een hutje en een plantage, er wordt uitgelegd wanneer de bonen goed zijn etc. Er worden bonen geplukt, gestampt zodat de vellen van de bonen loskomen en ik blaas de velletjes weg op een of andere opschut-techniek. Vervolgens worden de bonen gebakken totdat ze donkerbruin zijn en daarna vermalen (ook dat doen we zelf) tot poeder. Het hete water staat klaar om de poeder in te doen en zo proeven we onze eigen koffie: best sterk! Haha
Rond een uur of 6 komen we terug bij het kamp waar we ons even installeren in de dorm en de hutten voor we van de zonsondergang genieten. Leuke foto's gemaakt zal ze op FB zetten als het lukt! Rond 8 staat ons eten klaar ik had smorgens pasta uitgekozen en dat stond dus voor m'n neus. Wel héél veel, heb minder dan de helft maar opgegeten. Daarna nog bij het kampvuur gezeten, een speurtocht naar "het gat in de grond" (=wc) gehouden in donker, gelukkig heb ik m'n high-tech oegie-zaklamp-phone, en daarna gaan slapen in de véél te harde bedden zonder kussen... Maar hé, overnachten (excl. Alle andere dingen) koste maar 12000 (=€3,53) en dus hoef ik niet te zeuren.
Als we smorgens wakker worden zijn m'n ogen zo dik dat ik haast denk dat ik gestoken ben door 10 muggen per oog. Maar gelukkig trekt het langzaam weg! Haha, rond een uur of 10 staat het ontbijt klaar van wat ik de avond ervoor had besteld: french toast (=wentelteefjes), en de apen kwamen ook nog even een kijkje nemen! Snel een paar foto's gemaakt natuurlijk!!
Daarna begint onze tocht naar de laatste waterval. Aangezien het de hele nacht heeft geregend is het een uitdaging, met trappen die verticaal in loodrechte lijn langs de wand gaan mag ik maar weer eens blij zijn met m'n lange benen aangezien de treden mega ver uit elkaar staan. Op een bepaald punt mag je kiezen of je verder wilt lopen of niet, ik, Rosanna en de 3 jongens gaan verder. Half glijdend van de berg maar toch vastgehouden door de guide en een stok kom ik terecht aan de voet van een waterval. Echt super mooi! Zeik en zeiknat weer boven (dit keer geholpen door Isaac, een lokale jongen van 15) bedenk ik me dat dit de enige kleding was die ik bij me heb... Gelukkig is het rond de 25 graden en droogt m'n broek snel. Verder mag ik een shirt van Rosanna lenen (die alleen wel wat kleiner is)! Terug aangekomen bij het kamp begint het te regenen en pakken we snel onze spullen: tijd om op te stappen. Even wachten op een busje, we hadden afgesproken dat het een groter busje zou zijn zodat we niet hoefde te splitsen maar.. Het was precies hetzelfde busje. Oke, splitsen en terug naar Embale dan maar! Een lange rit van 1,5 uur als het er geen 2 waren, gevolgd door een snelle stop in Embale om water en bananen te kopen. Ik betaalde 500 shilling voor 3 bananen, dat is minder dan 5 eurocent voor een banaan.. Ongelooflijk! Daarna hadden we de matatu van gister gebeld die ons oppikte bij de Baroda bank. Weer proppen, maar met z'n 16en in het busje 3,5 uur lang terug naar Jinja. Jackfruit gezien, bizar mooi. Kwart voor 5 eindelijk terug in Jinja en afgesproken met Kim om om 5 uur ff naar de markt te lopen kon ik ff beltegoed voor m'n oegie-phone halen. Zo gezegd zo gedaan, en me weer eens verbaasd over het feit dat je 21 eurocent betaald voor een mega grote verse avocado. Deze week maar zelf salades maken! Een kleine rode ui kost trouwens 3 eurocent! Haha
Eenmaal terug m'n hele kamer en koffer opgeruimd en even klaar gemaakt voor het uiteten. Deze keer weer Indisch maar wel een ander restaurant Aaswad gegeten. Ik heb m'n vinger op de kaart gedropt: Sabji Lasoni, oftewel nummer 23 van de kaart en ik heb geen idee wat het is, ik bestel er een mini chipati erbij en de man blijft volhouden: dat is te weinig!! "Nee meneer, het is genoeg!"
Eten eenmaal gearriveerd is het super lekker en speciaal, en krijg ik het kommetje niet eens leeg. Al met al voor 11000 klaar vanavond, dat is minder dan 3 euro. Oh, wat houd ik toch van deze wisselkoers <3 Samen met Mariska neem ik een boda terug. Ik heb besloten dat voor ik Oeganda verlaat ik een boda wil besturen dus doe ik extra aardig en sluit een mooi dealtje. Als ik Mozes (naam van de boda bestuurder) volgende keer bel als ik een boda nodig heb, mag ik erop rijden! Hoe cool?!

Op tijd thuis breng ik nog even Rosanna haar shirt terug en bekijk ik een kamer ìn het huis waar ik bij woon. Ik woon nu aan de achterkant namelijk zeg maar in een kamer los van het huis. Misschien verhuis ik nog wel. Ligt even aan de prijs! Lekker in m'n bedje nog dit verhaal geschreven en ben toch zo blij met m'n klamboe als ik zie wat voor vieze beestjes er OP m'n klamboe landen... Jakkie. Morgen Babieshome om 9 uur dus optijd uit bed..

Nu in het Babieshome even internet, dus plaats m'n blog weer even.

Tot snel!
Dikke kus.

  • 15 April 2013 - 09:31

    Mama:

    Wat een avonturen, Max en je bent er nog maar net! Geweldig om te lezen allemaal, wel benieuwd naar de plaatjes erbij!
    Maar af en toe ook wel spannend, het raften (gelukkig maar één keer uit de boot gevallen) en bij de watervallen, met een gids en stok, want hoe kom je er anders als het zo'n glibberige bedoening is?
    Dat ze je telkens zo veel eten aan willen bieden, zo magertjes ben je toch niet ... broek maar even zelf repareren, die 'problemen' kennen ze daar vast ook wel. Of je doet even een investering en geeft de plaaselijke economie een boost: koop een nieuwe flodderbroek :-)
    En Mozes of geen Mozes (what's in a name?), kijk uit op die brommert!

    Veel liefs van ons allemaal en dikke knuffels!


  • 15 April 2013 - 10:42

    Henny:

    Wat maak je geweldige dingen mee! Heel leuk om te lezen en zo met je mee te leven.

    Lieve groeten Henny

  • 15 April 2013 - 17:50

    Jeroen & Mandy:

    Hee wijffie!
    Wat schrijf je je blog toch weer leuk!
    Fijn dat de heimwee wat minder is en dat je het toch naar je zin hebt! En wat een geweldige dingen doe je weer! Wij zijn ook benieuwd naar de plaatjes bij je avonturen! We houden ook je facebook in de gaten!
    Fijn dat je je vitamientjes binnen krijgt ;)
    Heel veel plezier verder en we kijken uit naar je volgende blog!
    Veel liefs en dikke knuffels!

  • 15 April 2013 - 18:20

    PeterGD:

    Hi Max,
    even je veren schudden (acclamatiseren)
    en in 99% van 100 gevallen valt het dan allemaal wel mee.
    Been there, done that, got the T-shirt, :).

    Maareh, leuk om stoere dingen te doen, maak er foto's van!!
    Sommige zaken ga je gewoon NOOIT meer meemaken,
    dan is het wel fijn om er pix van te hebben.

    Greetz, Peter


  • 15 April 2013 - 20:27

    Saskia:

    Hoi Maxime,
    wat een leuke verhalen schrijf je, je zou het haast bij terugkomst kunnen publiceren in boekvorm.
    echt super wat je allemaal al meemaakt, en je bent er nog maar net.
    gelukkig dat je nu ook weer wat lekker eten hebt gegeten, dan voel je je ook weer beter in je vel zitten, toch.
    ik zal op FB even je foto's bekijken, ben benieuwd.

    ga je nu elke dag naar babieshome?

    maar nog bedankt voor het sturen van de zon: het is hier eindelijk mooi weer, in België trouwens ook.
    afgelopen weekend waren we daar weer, Robbert en Nienke ook met kids, die hebben nu op hun eigen grondstuk geslapen in een caravan.
    Frido ging zondag MTB-en met Robbert, en ik ging wandelen met de honden in het bos.
    was prima te doen, wel warm, maar gelukkig kwamen we af en toe stromende beekjes tegen, dus Kaya ging even drinken en Shika liep er meteen in, al water happend ( haar manier van drinken).
    uiteindelijk kwamen we het bos weer uit, op de asfaltweg die we altijd nemen op de heen en terug weg naar huis ( vlakbij Herresbach) dus wist ik waar ik was, ik zat te denken zal ik Frido bellen of hij al terug is van het fietsen, maar toen belde hij mij, gelukkig want de honden waren best moe en hadden het ook wel warm.
    Dus Frido had ons even opgepikt, scheelde weer een stukje lopen.
    en de honden: die gingen lekker in de schaduw liggen slapen.
    afijn Maxime, heel plezier nog daar in Oeganda.
    Liefs en knuffels, Saskia.

  • 16 April 2013 - 08:02

    Char:

    Elke keer weer als ik in een mailtje krijg dat je een nieuw blog hebt geplaatst, hups ik naar mn laptop om hem snel te lezen. Helaas komt dat mailtje maar eens in de zoveel dagen. Ik ben echter alles behalve teleurgesteld als ik de link open en een half boekwerk voor me zie. Godzijddank bestaat dit en heb je inernet anders had ik me toch echt een beetje zorgen beginnen te maken. Een lang stoot met rossige haren, daar wil iedereen wel maar koekeloeren in de jungle. Ik was blijverrast dat ik je eerste foto net op facebook zag! Wa een plaatje meis. Ik heb er alpe vertrouwen in dat je daar je draai gaat vinden, zoals je dat altijd doet. Dan worden wij hier in nederland overspoelt met namen va mensen die we echt niet kennen en waar jij de grootste avonturen mee beleefd. Dat is nu al wel een beetje zo ;). Ik moet maar is een lijstje gaan maken van wie bij wat hoort en waar woont! Gaat goedkomen. Hele dikke virtuele knuffel van uit Vlis! xxxxxx char

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maxime

Blog om al mijn fantastische momenten/ervaringen (en misschien wel foto's met jullie te delen) van mijn reis naar: Oeganda!

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 812
Totaal aantal bezoekers 26134

Voorgaande reizen:

07 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

09 April 2013 - 09 Juni 2013

Travel 4 Change in Oeganda

Landen bezocht: