Goede banden en een slimme keuze! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu Goede banden en een slimme keuze! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Maxime - WaarBenJij.nu

Goede banden en een slimme keuze!

Blijf op de hoogte en volg Maxime

29 April 2013 | Oeganda, Jinja

Wat een heerlijke dag weer! Ook deze donderdag raasde voorbij en ik en alweer 17 dagen in Uganda... Begonnen in Babieshome en gelijk gewerkt aan de fundraising! Hard bezig om alles bij elkaar te sprokkelen om een bibliotheek te kunnen financieren in The Village. Sharon gilt het haast uit als ik vertel dat mama met haar bedrijf sponsort en even later hebben we ook via Karlijn een super sponsor binnen! Ik ben zo brutaal geweest jullie ook een mail te sturen, niks ontvangen maar wel geïnteresseerd?? Geen probleem! Let me know: maxbreedijk@hotmail.com
Ff geluncht @Babieshome: rijst met bonen, prima te doen!! En onder het genot van: "I know a little girl her name was Maxime..!" (= een liedje) die Colin de hele tijd speelde op de laptop, werkelijk een super combi! Hahahah Daarna onze individuele weekelijkse meeting met Rachel gehad, ook prima. En toen... off to bungeejumping. Ik had al betaald en belde papa en mama gewoon om te zeggen dat ik van ze hou... En toen ik papa aan de telefoon kreeg, en hij zei: "oh ik dacht we springen samen" en ik er toen pas over nadacht (komt idd wat later bij mij af en toe..) wist ik niet hoe snel ik rechtsomkeert moest maken en heb ik m'n geld teruggekregen (allerlaatst mogelijke moment!!). Het voelde gelijk goed, top-keuze! En super om dit straks met papa te delen! Richard de chauffeur had ons gedropt daar, en Dave ging filmen dus stonden we met ze 3en heerlijk beneden! Super gezellig! Alessandro, Dana, Sharon en Larissa sprongen: super gaaf!! En Richard en Sharon zeiden al: we komen wel kijken als je met je papa gaat hoor!! Haha trouwens toen Richard ons bracht zat ik met Sharon (=directrice AASU) in de kofferbak; dat waren de beste plekken! Haha ;-) terwijl we op een weg reden waar ik afgelopen weekend al een keer alleen met Larissa een eind had gelopen waren er nu jongeren in gele pakken met schoppen aan het werk, in de bloedhete zon.. Iets van greppels verdiepen.. Mijn adem stokte even in mijn keel toen ze me recht aankeken en in een flits ging door mijn gedachte: de film gaten! Ik vroeg aan Sharon: "wie zijn dat?" ....gevangenen.... Best spannend om die zo aan de zijkant van de weg tegen te komen hoor..
Nog even wat gedronken en toen snel naar huis aangezien we wat gingen eten @Muti Mahal omdat Larissa vanavond terug gaat naar Duitsland ): Alweer een afscheid.. Helaas, wel super gezellige 16 dagen gehad!! Onder het eten trouwens met Sharon gehad over aaaaalle regels.. Daar viel wel een mouw aan te passen! Na een grappig maar goed gesprek kreeg ik een dikke knuffel en een dikke kus op m'n wang: ga maar lekker plezier maken! Maar let wel goed op, en we gaan wel samen uit pf met Jackson dan is het goed! En liever niet drinken... Nou daar kan ik prima mee leven!!!! Sharon is echt een topper! (= Samen met Mariska de boda naar huis genomen en terwijl de boda-mannetje zo achterlijk rijdt en op het laatste moment pas remt voor stoepranden, ben ik van mening dat hij echt een bril nodig heeft!! En terwijl we ons huis naderen en ongeveer 100x schreeuwen in zijn oor; "STOP!!" schateren we het even later uit: doe gelijk maar een hoorapparaat!! Haha, flauw! Morgen project opzetten voor individuele begeleiding voor de gehandicapte kinderen en nog wat brieven/mails de deur uit voor de fundraising! Eindelijk komt er een beetje schot in de zaak! (=

Vanmorgen met Mariska de boda naar Babieshome, ik doe ondertussen allerlei ninja bewegingen achterop de boda om te voorkomen dat m'n witte linne-broek (haha ja die ene mam!) nog een beetje wit te houden! Terwijl ik het eigenlijk een gruwelijke broek vond, moet toch eerlijk zeggen hij mis staat zeker niet, en ziet wonderbaarlijk lekker! Dus nou ja, voor hier zie ik er zelfs 'smart' uit: moet niet gekker worden! Haha, even hard gewerkt aan de schema's en dossiers van de minder-valide kinderen. En terwijl ik hun dossiers mag inzien en doorlezen krijg ik toch echt een brok in m'n keel. Daarna rijst als lunch (jaja op Cambridge tour hier! Nee grap!) en nog even met maatje Sander gekletst!
Op een gegeven moment ben ik aan het werk en horen Rachel en ik wat bewegen in een kartonnen doos die op de tafel staat, we kijken elkaar aan: "ik ga MOOI niet kijken!" Mariska pakt de doos en maakt hem langzaam open buiten, allerlei boeken eruit en kleurpotloden en pennen én ... een vleermuis... Ja serieus! Bizar!! Ik wist wel dat de bomen bij Babieshome vol zitten met vleermuizen want toen we laatst een brandstapel hadden krioelde het opeens van de vogels die uit de bomen kwamen. We keken beter: dat waren dus uit-hun-slaap-geschrokken-vleermuizen!

Met Stephan eindje gelopen en toen hij de boda pakte ben ik verder gelopen naar Space café om een heerlijk vers geblende ICE tea te bestellen en ff te chillen met Mariska (die wel aan het werk was!)! Haha terwijl ik loop hoor ik over "Mzungo Mzungo" eerst vond ik dat echt vervelend maar nu: "Hello sebo! How are you today!?" Haha dan praten ze in ieder geval tegen mij ipv over mij! (= Even langs de supermarkt om water te halen en dan lekker naar huis lopen. Terwijl ik loop snijdt een auto me af en blijft voor me staan (taken 3 gaat beginnen dacht ik!) ik loop snel rechts om de auto heen kijk door het raam: Richard!! En zo hoef ik niet naar huis te lopen met een mega grote&zware fles water maar wordt ik gratis en voor niets gedropt bij m'n huis super lief!
Thuis lekker een half ananas opgegeten die ik van Bruno had gekregen, en terwijl ik lekker op de veranda zit te hartenjagen en lezen in m'n Uganda-boek komt Jackson: "Kun je even komen helpen met een bed in het nieuwe huis? We hebben al de power maar nog niet de brains!" Ha! Wat een compliment, dus ik daar naartoe, na alles proberen passen en meten.. Deur eruit en uiteindelijk toch maar zagen nadat de deur op m'n teen gekletterd is: ja hoor prima, ja mam hij zit er nog aan! ;-) na redelijk wat frustraties toch eindelijk gelukt, highfive Jackson! Haha, en ben ik toch eigenlijk wel tevreden weer een goede workout gedaan namelijk!!
Lekker neergeploft terug op de veranda krijg ik een sms van Stephan: Kom je hier eten 7:30 bij mij! Nou, dat hoef je me geen 2x te vertellen: gezellig natuurlijk (= Na het heerlijke ei-eten, gezellige kaarten en nog een begin van de film maar naar huis gegaan! Om 2:15 thuis en lekker gaan slapen.

Toen ik zaterdagochtend wakker werd voelde ik het gelijk: mega mega chagrijnig. Eerst een uur onder de douche in de weer geweest met koud water en haren wassen en toen zsm spullen gepakt en naar Flavours vertrokken omdat als ik in het huis iemand was tegen gekomen ff geen zin in had gehad! Haha, bij Flavours lekker colaatje en even FaceTimen met maatje Sander daarna lekker naar huis slenterend kom in Alessandro tegen, samen nog wat souvernirs voor z'n familie gekocht en toen naar huis gelopen. Eenmaal thuis naar het andere huis aangezien het Lieke's verjaardag is en ze bijna terug komt uit Kampala! Even gezongen en taart gegeten, naar huis en toen voelde ik me opeens helemaal niet meer lekker. Duizelig, rugpijn, misselijk iedereen gelijk: max! Malaria.. Later op de avond tijdens uiteten @Gately ging het beetje beter, Richard beacht ons thuis en 1,5 uur later was ik beter genoeg om nog mee te gaan om een leuk avondje Sombrero's te maken! Om 3:30 was ik zo moe dat ik me bedacht om m'n lenzen uit te doen en het vervolgens vergat omdat ik het licht uitknipte om naar bed te gaan... Maar!! Heerlijk gedanst en echt super gezellige avond gehad (= Ondanks het feit dat een paar mensen het nodig vonden zich flink te bemoeien met het feit dát ik in sombrero's was... Maar hé, ik ben degene die weet hoe het zit dus dat is maar weer mooi! Haha!
Vanmorgen in paniek op mijn klok gekeken: 9:35 GELUKKIG!!! Alessandro zou namelijk om 10:00 worden opgehaald met de taxi om naar het vliegveld te gaan.. En ik moest hem natuurlijk wel nog even een dikke knuffel geven en bedanken voor de gezellige 2 weken! Het 10:00 werd 10:20 en zo namen we afscheid van de grappige Italiaan )= nummer 3 alweer die ik uitzwaai... Rond 2 uur zijn we er eindelijk uit, wie er mee gaat naar welk zwembad en hoe we er naartoe gaan. Haha, op de boda naar Triangle. Prima... DACHT IK!!!! Ik heb er precies 40 minuten over gedaan om in m'n bikini te gaan liggen in de zon. Er waren zó veel ouwe (echt oud) mannen die et schijnbaar leuk vonden een Mzungo in bikini (niet dus) te bewonderen dat Mariska en ik alleen maar werden aangestaard. Helaas voor hun, dan toch lekker mét shirt in de zon. Trouwens nieuw fundraising-project: Normale zwembroeken (in de goede maat!) voor de oude (starende) Indische mannetjes naast het zwembad bij Triangle. Mooi niet dat ik daar nog een x heen ga! Maar oke, super gezellig en samen met Blessing weer naar huis gegaan. Serieus volgens mij heb ik mijn talent gevonden; boda-chauffeur te slim af zijn! Hij vroeg ons 2500 (veeeeel te veel! Ook al is het 75 cent) en toen ik zei: 1500 en hij me aankeek alsof ik stront op at schoot ik in de lach en zei: "Hmm, dan maar met een andere boda!" Waarop hij zei: "Neee!! Oke, spring maar achterop!" Haha (= mooi gefixt maar weer. Mijn standaard tactiek: - eerst de laagst mogelijke prijs zeggen.. Vervolgens:
- of zeggen dat je dan wel gaat lopen,
- of zeggen sebo, maak een mooie prijs dan bel ik je voortaan altijd en ben je m'n pers. boda,
- óf je doet alsof je met een collega boda-chauff mee gaat!
Hahaha! In 9,9 van de 10 gevallen werkt het! En ja jongens, ik kom er weer achter... Ik ben echt gierig! Te erg gewoon... Ook al gaat het om 30 cent.. Ik heb en wil het aller goedkoopste tot ergernis van... Mezelf! In ieder geval, eenmaal thuis heb ik de salade gemaakt terwijl Mariska verse patat maakte en curry en boontjes en ei. Haha geen Indonesische-rijst-tafel maar een ik-eet-waar-ik-zin-in-heb-tafel, bevalt me prima! Na het eten Renate ontmoet, gelijk kamer afgerekend en toen zij weer vertrok naar Kampala heb ik nog even met papa en mama en Bas ge-Face-timed (= Helemaal blij ze weer even te zien! Gaat nu wel makkelijk aangezien we sinds zaterdag WIFI in het huis hebben... HALLELUJAHH!

Nu snel slapen na het repareren van een kapot-geleende-rok die ik morgen aan moet naar Kibuye-Village, waar ik een dag ga kijken om te zien of ik het zie zitten daar te werken+primitief leven (geen stroom, geen stromend water, geen douche, leven in hutten...)! Klinkt als een uitdaging!

Tunaalabagana! Weerba,
X Max

  • 29 April 2013 - 08:32

    M@m:

    Habara ya asubuhi MzungoMaxi! Oli otya?
    Mooi dat er weer een berichtje is van jou <3 ... Want hoewel we er rekening mee houden dat er minder mogelijkheden zijn dan in Cambridge, vragen we toch telkens aan elkaar: had jij nog een berichtje van Max? Dan heeft papa ineens een paklijst ontvangen of heb ik gezien dat er nieuwe foto's op Facebook staan, kortom: een teken van leven!
    Wat is dat voor een gesjouw met die bedden, is dat voor de vrijwilligers? Dan misschien nog fundraising voor vouwbedden of zo iets ...
    En het is echt erg met jou en die bodarijders, vraag je telkens 'mmekka ssente'? Die gaan straks met elkaar overleggen: die Mzungomeid nemen we mooi niet meer mee, een soort boycot en dan moet je echt lopen (nou ja goede workout dan weer).
    Hadden we kunnen weten hè, van die rok voor als je naar de village zou gaan, maar wij dachten natuurlijk aan bedekte benen, ha ha. Ik ben benieuwd naar je ervaringen daar (en ook een beetje naar de foto's van Maxime in een rok tot over de knie), dat zal nog heel anders zijn, dan waar je nu bent.
    Pas goed op jezelf en als je terug bent, ga je maar samen met papa naar het Havenziekenhuis in Rotterdam: een complete bodyscan laten doen?
    Mweeraba en xxx, mam

  • 30 April 2013 - 09:44

    PeterGD:

    Hi Max,
    Leuke verhalen, zo doe je wat ervaringen op.
    Je foto's zijn leuk, maak er vooral niet te weinig!

    Loopt het een beetje met je fundraising?
    Ik zal je mail even opzoeken.

    Leven zonder Internet lijkt me redelijk sip,
    wat moet je dan de hele dag doen? ;)
    Maar dat is blijkbaar nu in de hand.

    Greetz, Peter

    PS. Tip voor je camera: zet waar mogelijk de display uit en gebruik de oogzoeker.
    Dat scheelt enorm in het batterij-verbruik en je krijgt vaak wat betere foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maxime

Blog om al mijn fantastische momenten/ervaringen (en misschien wel foto's met jullie te delen) van mijn reis naar: Oeganda!

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 26122

Voorgaande reizen:

07 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

09 April 2013 - 09 Juni 2013

Travel 4 Change in Oeganda

Landen bezocht: